امدادرسانی اورژانس ١١۵ به ٨۴ هزار و ۶٢٢ حوادث ترافیکی شهری و جادهای
رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ابتدای امسال تا کنون، به ٨۴ هزار و ۶٢٢ حوادث ترافیکی شهری و جادهای امدادرسانی شده است.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا، اظهار کرد: تعداد مصدومان حوادث ترافیکی حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ١١ ماهه سال ١۴۰٣، ٨۴ هزار و ۶٢٢ نفر بوده است که این عدد به نسبت مدت مشابه سال گذشته تغییر محسوسی نداشته است، اما تعداد مصدومان شهری با ۶۵ هزار و ۶٧۶ نفر ١.٨ درصد افزایش داشته و تعداد مصدومان جادهای هم با ١٨ هزار و ٩۴۶ نفر کاهشی ۵.١ درصدی داشته است.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مشهداز اجرای پویش"نه به تصادفات" با هدف پیشگیری از حوادث شهری و جادهای و تلفات ناشی از آن در ایام نوروز ۱۴۰۴ خبر داد.
به گزارش وب دا، دکتر علی میری در نشست شورای پیامگزاران سلامت دستگاههای اجرایی استان، تصریح کرد: ما همه ساله در ایام نوروز حضور جمعیت میلیونی زائران امام رضا(ع) را در شهر مشهد داریم و در این خصوص برنامهریزی خوبی شده تا بتوانیم به بهترین شکل ممکن در خدمت مهمانان امام مهربانیها باشیم. ادامه خبر در لینک زیر:
https://B2n.ir/b61113
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در ایام تعطیلات نورزی پویش نه به تصادف با سفر ایمن و سالم در سطح کشور و استان اجرا میشود خاطر نشان کرد: پیامگزاران و رابطان سلامت ادارات و سازمانها نقش مؤثری در ترویج فرهنگسازیهای حوزه سلامت در مجموعه کاریشان دارند و در اجرای موفق این پویش نیز می توانند مؤثر عمل کنند.
وی اضافه کرد: همچنین موضوع بسیار مهم دیگر بحث آموزش و اطلاعرسانی است که بسیار مؤثر بوده و معتقدیم که انتشار مطالب و محتواهای آموزشی در شهرها و جادهها نقش چشمگیری در پیشگیری از بروز حوادث داشته و دارد.
تدوین یک برنامه ۱۰ ساله در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد با هدف کاهش تصادفات جرحی در شهرها و جادهها
در این جلسه دکتر محمدرضا جویا، معاون اجرایی مرکز بهداشت استان، گفت: برای کاهش تصادفات کارهای مستمری در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا میشود که یکی از آنها پویش های آموزشی است.
وی افزود: برای کاهش تصادفات جرحی در شهرها و جادهها یک برنامه ۱۰ ساله تدوین کردهایم که در حال اجرا است، اما باید هماهنگی خوبی هم میان مجموعههای مختلف باشد.
رئیس اداره کاهش خطر، بلایا و حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با ذکر این نکته که کارهای زیادی باید در جهت کاهش تصادفات در ایران انجام شود، تأکید کرد: در این رابطه باید به مواردی همچون بهبود زیرساختهای جادهای، افزایش نظارت بر تخلفات رانندگی، توسعه سیستم حمل و نقل عمومی، آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از فناوری نوین، تشویق به استفاده از تجهیزات ایمنی و اجرای قوانین سختگیرانه برای تخلفات حادثهساز که جزء مهمترین راهکارها در این خصوص هستند توجه کرد.
دکتر جویا بیان کرد: در سال گذشته یک اتفاق تلخ به علت پارک نامناسب خودرو داشتیم و متأسفانه یک مادر باردار جان خود را از دست داد و امیدواریم که امسال شاهد چنین اتفاقات تلخی نباشیم.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری تحقیقی در خصوص علل اصلی تصادفات منجر به جرح و فوت شد که در بیشتر آنها رانندگی با چراغ خاموش، جر و بحث در زمان رانندگی، عدم سرعت مطمئنه، عدم بستن کمربند ایمنی و رانندگی در شرایط خواب آلود بود.
سرعت نقش اصلی را در تصادفات دارد
در بخش دیگری از این جلسه سرهنگ علیرضا رحیمی، رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی، با بیان اینکه ما ۱۹۱ تخلف در جدول جرایم راهنمایی و رانندگی داریم و یک مورد آن جریمه عدم بستن کمربند ایمنی است و این جرایم در جادهها شدیدتر است، خاطرنشان کرد: از ۱۹۱ تخلف ۲۰ مورد آن جزء تخلفات جدی حادثهساز هستند و ورود، حمل بار بیش از حد مجاز وسایل شخصی و نقلیه عمومی، عبور از چراغ قرمز و حرکات مارپیچ در زمره این موارد هستند.
سرهنگ رحیمی اضافه کرد: اگر نمره منفی به ۳۰ رسید تا ۳ ماه گواهینامه فرد متخلف ضبط میشود و در مرحله دوم پس از ۲۵ نمره منفی ۶ ماه ضبط گواهینامه و در مرحله سوم پس از ۲۰ نمره منفی یک سال ضبط گواهینامه را داریم، البته در نوبت سوم به مانند نوبتهای اول و دوم گواهینامه بازگردانده نمیشود و فرد باید مجدد برای گرفتن گواهینامه اقدام نمایند.
وی بیان کرد: مردم برای مطالب آموزنده میتوانند به کانال فرهنگ سازی و آموزش پلیس راهور استان در پیام رسان سروش مراجعه نمایند و شماره آن هم ۰۹۰۵۰۲۱۳۴۱۴ است.
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی با ذکر این نکته که سرعت نقش اصلی را در تصادفات دارد و هر چه قدر که در زمان برخورد سرعت پائینتری باشد درصد احتمال مرگ عابر پائینتر است، تأکید کرد: ۴۵ درصد فوتیهای ترافیکی موتورسوارها هستند و به راکبان موتورسیکلتها توصیه بر رانندگی مطمئن و ایمن و استفاده از کلاه ایمنی داریم و تا زمانی که در راننده تغییر رفتار ایجاد نشود، مشکلات پایان نمییابد و یک مورد آن توقفهای دوبله، سوبله، مورب و عمود بوده است.
رانندگی ایمن و مطمئن رانندگان در زمان سفرهای نوروزی، بسیار مورد تأکید است
همچنین سرهنگ علیرضا عرفانیمهر، رئیس پلیس راه مشهد هم در این جلسه، گفت: یکی از معضلات ما در بحث حوادث ترافیکی عدم دقت و توجه عابران پیاده بوده و در زمانی که پل عابر پیاده هم بوده، دیده شده که عابر از عرض بزرگراه تردد کرده و دچار حادثه شده است.
وی افزود: در آخرین تصاویر ثبت شده در دوربینها ۹۰ درصد عابران مقصر بودهاند و عابر نباید چنین چیزی را تصور کند که چون تردد کرده باید راننده در بزرگراه توقف کند.
رئیس پلیس راه مشهد با اشاره به اینکه رانندگان در تمامی تصادفات با عابران پیاده مقصر نیستند، بیان کرد: ما در ۵۰ درصد مواردی که یک طرف حادثه عابر بوده آن فرد را مقصر اعلام کردهایم و اینگونه نیست که در تمامی موارد رانندگان مقصر باشند، هرچند که آن فرد از حمایت بیمه شخص ثالث بهرهمند شده، اما نباید این موضوع عادی شود و عابران نسبت به رعایت نکات ایمنی کم توجه و بی توجه باشند.
سرهنگ عرفانیمهر تصریح کرد: مشکل دیگر در بحث سرعت غیرمجاز بوده و با وجود ثبت روزانه بیش از ۳ هزار قبض جریمه، باز هم شاهدیم که دقت در سرعت نمیشود و در کنار آن صحبت با تلفن همراه، تردد از چراغ قرمز، عدم بستن کمربند ایمنی و حرکات مارپیچ هم دیده میشود.
بیش از 15 درصد از ماموریت های اورژانس 115 مربوط به حوادث ترافیکی است
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در نیمه نخست امسال، 15.6 درصد از ماموریت های اورژانس پیش بیمارستانی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه به حوادث ترافیکی اختصاص یافت.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه در این مدت 211 هزار و 746 ماموریت توسط اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شده است که 33191 مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است گفت: در این مدت 27 هزار و 993 ( 84 درصد از کل مصدومان حوادث ترافیکی) مصدوم حوادث ترافیکی به بیمارستان های تابعه این دانشگاه در خراسان رضوی منتقل شدند که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 3.9 درصد افزایش داشته است.
رییس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: حدود 25 درصد ازکل مصدومان و بیماران انتقالی به بیمارستان ها مربوط به مصدومان حوادث ترافیکی بوده است. همچنین از کل مصدومان حوادث ترافیکی 23 درصد زن و 77 درصد مرد بوده اند.
دکتر یزدانی تصریح کرد: از تعداد کل حوادث ترافیکی، 5463 مورد مربوط به تصادفات جاده ای می باشد. تصادفات جاده ای 16 درصد از تعداد کل ماموریت های ترافیکی را تشکیل می دهند.
افزایش ماموریت های اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی مشهد
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: میزان مأموریت های انجام شده در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 2.5درصد رشد یافته است.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: در 6 ماهه نخست امسال 667994 تماس مردمی با اورژانس 115 مشهد برقرار شده که از این میزان 148443 تماس مشاورهای، 32220 تماس مزاحمتی، 291522 تماس نامرتبط و 195809 تماس منجر به مأموریت شده است.
وی ادامه داد: این در حالی است که طی این بازه زمانی در سال گذشته 639526 تماس مردمی با اورژانس 115 مشهد برقرار شده که از این میزان 123006 تماس مشاورهای، 27338 تماس مزاحمتی،301904 تماس نامرتبط و187278 تماس منجر به مأموریت شده است. در کل تعداد کل تماس های 6 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه4.5 درصد افزایش داشته است.
دکتر یزدانی افزود: میزان تماس های مزاحمی و نامرتبط در 6 ماهه نخست سال گذشته 329242 تماس بوده است که این میزان 1.7 درصد در 6 ماهه نخست امسال کاهش یافته است .
وی با بیان این که طی این مدت15.3 درصد از مأموریتها مربوط به حوادث ترافیکی بوده است ادامه داد: در مجموع 33191 حادثه ترافیکی در مناطق زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد رخ داده که منجر به 154 فوتی، 5571 درمان در محل و انتقال 27948 مصدوم به بیمارستان شده است که میزان حوادث ترافیکی امسال نسبت به سال گذشته 2.3 درصد و میزان مصدومان نیز به نسبت سال قبل 1.1 درصد افزایش یافته است.
رییس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: همچنین در این بازه زمانی در مجموع 178555 حادثه غیرترافیکی در مناطق زیرپوشش این دانشگاه رخ داده که منجر به 2936 فوتی، 61849 درمان سرپایی و انتقال 81967 مصدوم یا بیمار به بیمارستان شده است که میزان حوادث غیر ترافیکی امسال نسبت به سال گذشته 2.6 درصد افزایش یافته است.
کاهش ماموریت های مرتبط با مصدومین حوادث ترافیکی
رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه مشهد:اظهار کرد: از ابتدای طرح سلامت نوروزی تا کنون 884 مورد ماموریت تصادفی داشتیم که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه برای ارائه خدمات درمانی بهتر به زائران و مجاوران رضوی؛ ناوگان آمبولانسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تجهیز شده است،خاطر نشان کرد: در ایام نوروز پيش بيني حضور میلیونی زائران در شهر مشهد شده است.
وی تصریح کرد: از 24 اسفند ماه تاکنون تعداد 22513 مورد تماس با خطوط اورژانس 115 برقرار شده است و 7357 ماموریت ثبت شده است که بیماران خدمات اورژانس پيش بیمارستانی دریافت کردند و از این تعداد 884مورد مربوط به تصادفات 6473 مأموریت عیر تصادفی بوده است.
وی بیان کرد: آمادگی و استقرار و تقویت پایگاه های اورژانس شهری و جاده ای برای ارائه خدمات سریع و با کیفیت به بیماران و مصدومین برنامه ریزی و اجرا شده است.
کنترل هیجانات در زمان حوادث رانندگی، اصلی ترین عامل کاهش آسیب های نخاعی
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد با اشاره به طرح و پویش نه به تصادفات در روزهای پایانی سال و نوروز 1404 از عموم مردم خواست تا با رعایت قوانین و مقررات رانندگی و احتیاط لازم و رفع خستگی بعد از یک ساعت رانندگی از بروز حوادث جلوگیری کنند ولی باز هم اگر حوادثی رخ می دهد می توان با آموزش در سطح جامعه از بروز آسیبهای نخاعی در پی جابهجایی غیر اصولی مصدومان حوادث توسط افراد حاضر در صحنه جلوگیری کرد.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح ضربتی کاهش تلفات حوادث ترافیکی در سطح وزارت بهداشت و درمان و سازمان اورژانس کشور؛ یکی از ارکان مهم در موفقیت این طرح و کاهش تلفات و آسیب های متعدد به مصدومین، اطلاع رسانی و آموزش نکات فنی به عموم جامعه است و مردم باید در امدادرسانی به مصدومان در حوادث مختلف بسیار دقت کنند و در صورتی که فردی دچار سانحه شده است، او را تا قبل از رسیدن نیروهای امدادی حرکت ندهند چرا که ممکن است باعث وارد ساختن آسیبهای نخاعی به فرد مصدوم شوند.
وی با بیان اینکه افراد حاضر در محل حادثه نقش مهمی را در پیشگیری از بروز آسیبهای نخاعی در افراد مصدوم دارند، افزود: مردم به عنوان اولین گروه حاضر در محل سانحه، با بی حرکت ساختن مصدومان و همچنین ممانعت از حرکات نادرست میتوانند از ورود آسیبهای متعدد نخاعی به بیماران جلوگیری کنند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه مشهد تصریح کرد: در مواردی که جان بیمار توسط عوامل تهدید کننده مانند آتش، سیل، ریزش آوار و… در خطر باشد، آن گاه افراد میتوانند مصدوم را با رعایت اصول ایمنی از مکان ناایمن دور کرده و به سمت مکانی ایمن جابهجا کنند
دکتر علی یزدانی با تأکید بر لزوم جدی گرفتن علامت شکستگی شیشه جلوی خودرو که به شکل تار عنکبوت دیده میشود، ادامه داد: هرگاه پس از وقوع یک سانحه تصادف، بر روی شیشه جلویی خودروی حادثه دیده علامت شکستگی به شکل تار عنکبوت دیده شد، نشانه برخورد شدید سر راننده و یا سرنشینان با شیشه است و در این موارد باید سر و گردن بیمار کاملاً بی حرکت بماند حتی اگر خونریزی و یا علامت واضحی از ضربه روی سر و گردن مصدوم مشاهده نشود.
وی اضافه کرد: ثابت سازی و بی حرکت کردن بیمار مختص حوادث رانندگی نیست و در مواردی دیگر همانند سقوط از ارتفاع، ریزش آوار و… که امکان دارد به مهرههای گردنی و کمر بیمار آسیب رسیده باشد، ثابت سازی مصدومان یک اصل مهم به شمار میرود.
وی یادآور شد: مردم در مواجهه با افراد مصدوم ضمن حفظ خونسردی هرچه سریعتر با شماره تلفن ۱۱۵ تماس گرفته و جزئیات حادثه، محل حادثه و مشخصات مصدوم را به کارشناس پاسخگو توضیح دهند و تا قبل از رسیدن امدادگران به صحنه، مصدومین را بی حرکت سازند.
در زمان وقوع سوانح رانندگی از حرکت دادن مصدومان ستون فقرات و یا ناحیه گردن خودداری شود
رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکي مشهد اظهار کرد: در زمان وقوع سوانح رانندگی از حرکت دادن مصدومان ستون فقرات و یا ناحیه گردن خودداری شود.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا اظهار کرد : یکی از مهمترین آسیب دیدگی ها مصدومین در زمان بروز سوانح رانندگی، در ناحیه گردن و ستون فقرات است که باید توجه داشت در زمان آسیب دیدگی شدید در این ناحیه از انتقال غیر اصولی مصدومان پرهیز شود و عدم اطلاع و توجه به هشدار ها موجب اثرات جبران ناپذیری برای مصدوم حادثه ترافیکی می گردد و بهتر است شهروندان با حفظ خونسردی و آرامش بلافاصله با مرکز فوریتهای پزشکی ١١۵ تماس بگیرند .
وی خاطر نشان کرد : شهروندان در برخورد با مصدومان دچار شکستگی، عضو آسیب دیده بایستی حتی المقدور با تخته، مقوا یا آتل، بی حرکت شده و اگر تغییرشکل در عضو شکسته وجود داشت سعی در جا انداختن آن نشود و در شکستگی ها با علائمی چون تغییر شکل،کبودي و احساس درد در ناحیه آسیب دیده، تورم و جراحت به دلیل بیرون زدگی استخوان بهتر است تا رسیدن نیروهاي اورژانس ١١۵ عضو آسیب دیده را به کمک بالشتک و یا حوله و ملحفه ثابت نگاه داشته و در صورت وجود جراحت، محل آسیب دیده را با یک پارچه تمیز و بدون کرك بپوشانید.
حدود یک سوم آسیب دیدگان سوانح رانندگی از عابران پیاده و سرنشین خودروهای سبک هستند
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: ٣۰ درصد آمار آسیب دیدگان در بین حوادث و سوانح رانندگی در سطح شهر مربوط به عابرین پیاده و در آمار تصادفات جاده ای مربوط به سرنشین خودروهای سبک است.
دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا خاطر نشان کرد: آسیب وارد شده به عابرین بسیار شدیدتر از سایر رانندگان و سرنشینان وسائل نقلیه است و در بسیاری از آسیب دیدگان متاسفانه فوت در صحنه حادثه و نقص عضو و آسیب های طولانی مدت اعضا بدن مواجه شده و ضمن مشکلات در زندگی روزمره با هزینه های بالای درمانی روبرو می شوند که این موضوع فقط با رعایت دقیق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی توسط رانندگان و همچنین رعایت نکات ایمنی توسط عابرین در حین عبور از خیابان و استفاده از محل های مخصوص مانند خط کشی های عابرین پیاده و پل های هوایی و زیر گذر ها الخصوص در زمان عبور از بزرگراهها و توجه به هشدارهای پلیس قابل پیشگیری است.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: با آموزش کودکان و نوجوانان و جوانان از محیط خانواده در خصوص رعایت قوانین و مقررات می توان امید داشت تا در آینده شاهد کاهش این آمار باشیم و اگر شهروندان حادثه ای را مشاهده کردند مهمترین موضوع حفظ امنیت صحنه و جلوگیری از بروز حوادث ثانویه است و سپس پرهیز از جابجایی مصدوم و تماس با اورژانس ١١۵ و پاسخ دقیق به سوالات است و حتما توجه داشته باشند از ایجاد ترافیک در مسیر خودداری کنند تا نیروهای امدادی به محل حادثه رسیده و به مصدوم امداد رسانی کنند.