ستاد هدایت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اوايل سال 1381 جهت انتقال بیماران بین مراکز درمانی به منظور بهبود ارائه خدمات درمانی و کاهش موارد مورتالیتی و موربیدیتی بیماران ، از طريق ارتباط با چهار خط تلفن و حضور فعال پزشكان و كارشناسان معاونت درمان دانشگاه و تحت نظر سرپرستان آنكال ستاد هدايت كه از مسئولين و مديران گروههای مختلف دانشگاه مي باشند ، به صورت شبانه روزي آغاز به فعالیت کرد.
در سال 1396 پیرو دستورالعمل های وزارتی و تاکید بر لزوم راه اندازی مرکز پایش مراقبت های درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی و سپس راه اندازی سامانه ی پایش داده های مراقبت های درمانی، پس از تهیه زیرساخت های مورد نیاز و انجام هماهنگی های لازم، جلسات آموزشی و توجیهی، مرکز مذکور با عنوان MCMC در تاریخ 8/4/1396 در ساختمان جدید مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مشهد راه اندازی گردید. پس از هماهنگی های لازم و ایجاد بستر اطلاعاتی و آموزشی در مراکز مختلف ، و طی نمودن دوره ی آزمایشی ، مرکز MCMC دانشگاه علوم پزشکی مشهد بطور رسمی مورد بهره برداری عملی قرار گرفته و با دروه گذر از نظام سنتی به نظام جدید ، کار با سامانه ی مربوطه ، توسط مراکز درمانی قطب شمال شرق کشور الزامی گردید.