مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه

فجر ۴۶، گزارشی از اقدامات مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از دهه فجر پارسال تا امسال بالغ بر ٣٩٧٧٢٢ هزار مأموریت اورژانسی در حوزه فوریت‌های پزشکی این دانشگاه انجام شده و در این مأموریت‌ها بیش از ٢۰٧۴٧۶ هزار بیمار به بیمارستان منتقل شده‌اند.

دکتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا، ضمن عرض تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و چهل و ششمین طلیعه بهار انقلاب اسلامی، اظهار کرد: دهه فجر انقلاب اسلامی، سرآغاز طلوع خورشید درخشان انقلاب اسلامی و تبلور شکوه و عظمت نهضتی مبتنی بر تعالیم نبوی است که توانست حکومتی الهی را در این مرز و بوم الهی و آسمانی رقم بزند و هر روز درخت اعتبار و شکوهش پربارتر و تنومندتر از روز قبل می‌شود و در حوزه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم همواره سعی شده که خدمت‌رسانی مطلوب به بیماران و مصدومان سرلوحه برنامه‌ها و فعالیت‌های مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث این دانشگاه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دهه فجر سال گذشته تاکنون نگاه ویژه‌ای بر ارائه خدمات مطلوب و مدرن و همچنین توسعه و بازسازی آمبولانس و پایگاه‌ها، توسعه و تقویت خدمات تخصصی بیماران سکته حاد قلبی و مغزی، استانداردسازی خدمات بالینی و آموزش و توانمندی نیروهای تخصصی حوزه اورژانس پیش بیمارستانی داشته است، خاطر نشان کرد: در یک سال اخیر بیش از ١٢۶٨٨۶۵ هزار تماس با مرکز اورژانس ١١۵ دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشته‌ایم که از این تعداد بالغ بر ٣٩٧٧٢٢ هزار مورد آن منجر به مأموریت اورژانسی در حوزه فوریت‌های پزشکی شده است و در این مأموریت‌ها بیش از ٢۰٧۴٧۶ هزار بیمار به بیمارستان منتقل شده‌اند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: یکی از مهمترین و بزرگترین مأموریت‌های ما پوشش کامل حوزه فوریت‌های پزشکی در ایام دهه پایانی ماه صفر بود که بعد از همه‌گیری کرونا و رفع محدودیت‌های سفر در کشور این مراسم با حضور میلیونی زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) انجام شد؛ همچنین در طول یک سال اخیر پوشش بیش از ١۵ مراسم و روز ویژه در مشهد مقدس با استقرار آمبولانس‌ها، اتوبوس‌ آمبولانس‌ها، موتورلانس‌ها و بالگردهای امدادی اورژانس ١١۵ و همچنین ارائه خدمات ویژه نیروهای حوزه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

دکتر یزدانی با بیان اینکه از دیگر برنامه‌های مهم ما در طول یک سال گذشته توسعه پایگاه‌ها اورژانس پیش بیمارستانی در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است، خاطرنشان کرد: از بهمن ماه سال ١۴۰٢ تاکنون تعداد موتولانس‌های اورژانس از ١٣  دستگاه به ٢۶ عدد رسیده و تعداد مأموریت‌های انجام شده در این حوزه هم ٢٧ هزار و ١٣۰ مأموریت بوده است.

وی اضافه کرد: همچنین برنامه مهم دیگر ما در خصوص شروع بازسازی ٢۰ دستگاه آمبولانس فرسوده بوده که با توجه به تحریم‌های ظالمانه علیه کشورمان تا امروز امکان خرید آمبولانس جدید فراهم نشده است و لذا این آمبولانس‌ها بعد از بازسازی کامل جهت ارائه خدمات تحویل پایگاه‌های اورژانس می‌شوند.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأکید کرد: با مساعدت انجام شده سازمان‌ اورژانس کشور امسال تعداد ١٢ دستگاه آمبولانس جدید تحویل پایگاه‌های اورژانس ١١۵ دانشگاه شده است. 

دکتر یزدانی با اشاره به اینکه از بهمن سال گذشته تاکنون به بیش از ٢۴٨۰ هزار بیمار با احتمال سکته حاد قلبی (کد ٢۴٧) و سکته حاد مغزی (کد ٧٢۴) ارائه خدمت شده است، بیان کرد: همچنین یکی دیگر از دستاوردهای مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در طول یک سال گذشته توسعه خدمات پزشکی از راه دور و استفاده از خدمات تله کاردیولوژی برای بیماران قلبی (کد ٢۴٧) بوده که این موضوع توسعه و تجهیز آمبولانس‌های اورژانس پیش بیمارستانی به این دستگاه‌ها در اولویت برنامه‌های کاری قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما در کنار توسعه زیر ساخت حوزه فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نسبت به جذب نیروهای جدید در حوزه اورژانس پیش بیمارستانی اقدام کردیم و در این خصوص تعداد١٩۰ نفر نیرو استخدام  شد .

 رییس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین در بخش توانمندسازی نیروها توجه ویژه به آموزش و کسب اطلاعات به‌روز توسط پرسنل را به عنوان یکی از ارکان مهم در بحث ارائه خدمات مفید و به‌موقع به بیماران و مصدومان مدنظر قرار گرفت و از سال گذشته تا به امروز با برگزاری دوره‌های استاندارد علمی و عملی مانند PHTM، PHCLS، کارگاه‌های مهارتی تریاژ تلفنی و آموزش‌ مهارت‌های بالینی و رانندگی تدافعی سعی در ارتقاء کمی و کیفی پرسنل عملیاتی و ستادی داشته‌ایم و بحمدلله این موضوع در کاهش میزان مرگ و میر بیماران بسیار مؤثر بوده است.

دکتر یزدانی گفت: ما همچنین برنامه‌ریزی و آموزش بیش از ٧۰۰۰ هزار نفر از شهروندان و کارمندان ادارات دولتی و خصوصی را با موضوع امدادخواهی و کمک‌های اولیه در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد داشتیم، ضمن اینکه توجه به افزایش میزان رضایت خدمت گیرندگان از اورژانس ١١۵ یکی دیگر از اهداف مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد بوده است که با رضایت سنجی پیامکی تلفن‌های همراه و تماس با  تلفن‌های ثابت و نیز بررسی انتقادات و پیشنهادات بیش از ٨۶ درصد از خدمات حوزه فوریت‌های پزشکی رضایت داشته‌اند، این مجموعه همچنین موفق به کسب رتبه اول پاسخگویی سامانه ١٩۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح کشور هم شده است.

وی افزود: ما معتقدیم که نقش خیّران نیک‌اندیش حوزه سلامت در تقویت زیرساخت‌های بخش‌های مختلف این حوزه بسیار مهم و کلیدی و نیز انکارناپذیر بوده و می‌خواهیم که با استفاده از این ظرفیت در مسیر رشد و توسعه کمی و کیفی خدمات اورژانس پیش بیمارستانی گام برداریم.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان گفت:  طی سال گذشته دو پایگاه به مجموع پایگاهها اورژانس مشهد اضافه گردید و همچنین حضور و کمک خیّران نیک‌اندیش حوزه سلامت در استان جهت توسعه کمی و کیفی خدمات فوریت‌های پزشکی بسیار حائز اهمیت و حیاتی بوده و اکنون شرایطی مهیا است تا با کمک این گروه از خیّران عزیز گام‌های مؤثری در جهت توسعه خدمات فوریت‌های پزشکی در سطح استان انجام گردد و با مساعدت خیّرین نیک اندیش ۶ پروژه کلنگ زنی و در حال اقدام است