رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به ثبت بیش از ۱۰۸ هزار تماس با اورژانس در تیرماه ۱۴۰۴، از انجام ۳۱ هزار و ۴۲۲ مأموریت امدادی و ارائه بیش از ۲۷ هزار مشاوره تلفنی خبر داد. وی همچنین ۴۰ هزار تماس نامرتبط و بیش از ۴ هزار تماس مزاحم را یکی از چالشهای جدی در ارائه خدمات سریع و مؤثر دانست.
دکتر علی یزدانی، در گفتگو با وب دا ، در تشریح عملکرد این مرکز در تیرماه ۱۴۰۴ اظهار کرد:در این ماه، ۱۰۸,۶۹۷ تماس تلفنی با اورژانس پیشبیمارستانی ثبت شد که از این میان، ۳۱,۴۲۲ تماس منجر به مأموریت عملیاتی شده است.
وی افزود:علاوه بر این، ۲۷,۲۰۶ تماس به شکل مشاوره تلفنی پزشکی توسط کارشناسان اورژانس پاسخ داده شد که نیاز به اعزام آمبولانس نداشت.
دکتر یزدانی با اشاره به پیامدهای منفی تماسهای نامرتبط و مزاحم گفت:متأسفانه در تیرماه، ۴۰,۶۰۶ تماس نامرتبط و ۴,۰۶۳ تماس مزاحم با اورژانس ثبت شده است. این موارد منجر به افزایش زمان انتظار بیماران واقعی و ایجاد بار روانی و عملیاتی برای نیروهای امدادی میشود.
وی تأکید کرد:برای کاهش تماسهای مزاحم، نیازمند برنامهریزی فرهنگی و آموزشی در سطح جامعه هستیم، چرا که در همین لحظات، ممکن است جان فردی به تماس اضطراری واقعی وابسته باشد.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به به مجموع مأموریتهای انجامشده در تیرماه، اعلام کرد:مجموع مأموریتها: ۳۳,۹۷۲ مورد شامل ۲۹,۸۳۱ مأموریت در محدوده شهری و ۴,۵۶۴ مأموریت در محدوده خارج از شهر بوده که از این تعداد، ۱۷ درصد مأموریتها مربوط به حوادث ترافیکی بوده است.
دکتر یزدانی گفت: در مجموع، در این مدت ۵,۷۴۷ حادثه ترافیکی در مناطق زیرپوشش دانشگاه رخ داد که منجر به۵,۲۹۳ درمان سرپایی در محل و ۱,۱۹۸ اعزام به بیمارستان شد.
رئیس اورژانس پیشبیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: همچنین در این مدت ۲۸,۲۲۵ حادثه غیرترافیکی ثبت شد که منجر به ۱۰,۲۳۵ درمان در محل و ۱۲,۳۳۹ اعزام به بیمارستان گردید.
دکتر یزدانی در پایان با تأکید بر اهمیت استفاده صحیح از خطوط اورژانس گفت:کاهش تماسهای غیرضروری، مشارکت در فرهنگسازی عمومی و اطلاعرسانی صحیح به شهروندان، نقش مهمی در بهبود پاسخگویی سریع به بیماران اورژانسی دارد. همکاری همهجانبه مردم، رسانهها و مسئولان، ضامن سلامت و نجات جان هموطنان در شرایط بحرانی خواهد بود.