کارشناس اعزام و راهبری آمبولانس اورژانس مشهد: نیروی اورژانس باید همواره برای انجام کارهای فوری و اورژانسی آماده باشد
محبوبه سنایی، کارشناس اعزام و راهبری آمبولانس اورژانس ۱۱۵ مشهد گفت: همسرم مشوق اصلی حضور من در حوزه اورژانس پیشبیمارستانی بود و معتقدم ازدواج با یک همسر اورژانسی مرا به سمت اورژانس ۱۱۵ سوق داد.
وی در گفتوگو با خبرنگار وبدا اظهار کرد: متولد سال ۱۳۶۵ در مشهد هستم، در رشتههای کاردانی بیهوشی و کارشناسی ارشد روانشناسی تحصیل کردهام و از مرداد ۱۳۹۰ تاکنون در اورژانس ۱۱۵ مشهد فعالیت دارم. در این مدت سابقه خدمت در پایگاههای بانوان، منتصریه و ۷ رضاشهر را داشتهام و اکنون در بخش اعزام و راهبری آمبولانس مشغول به خدمت هستم.
سنایی افزود: در طول ۱۴ سال خدمت خاطرات تلخ و شیرین بسیاری داشتهام؛ از تلخیهای آن میتوان به اقدامات آسیب به خود در سنین پایین و خشونتها اشاره کرد. اما شیرینترین لحظات برایم مربوط به سیپیآرهای موفق، نجات بیماران فاقد علائم حیاتی و دیدن باز شدن چشمانشان پس از تحویل به بیمارستان بوده است. این تجربهها به من روحیه مضاعف برای ادامه مأموریتها بخشیده است.
وی ادامه داد: همچنین چندین مورد تولد نوزاد در منزل، آمبولانس و مناطق صعبالعبور داشتهام و از نجات جان بیمارانی با شرایطی همچون انسداد راه هوایی بر اثر تیر در گلو یا مصرف قرص برنج نیز بهعنوان خاطرات شیرین یاد میکنم.
کارشناس اعزام و راهبری آمبولانس اورژانس ۱۱۵ مشهد اضافه کرد: مأموریتهای مشترک متعددی نیز با پلیس، آتشنشانی، اورژانس اجتماعی و جمعیت هلالاحمر انجام دادهام.
سنایی در خصوص زندگی شخصی خود گفت: در سال ۱۳۸۷ ازدواج کردم و حاصل این ازدواج دختری ۷ ساله به نام ستیا سادات است که اکنون کلاس اول است. ما هیچ محدودیتی برای او قائل نیستیم و در هر رشته یا حرفهای که بخواهد – چه اورژانس ۱۱۵ و چه دیگر مشاغل – حمایت کامل خواهیم داشت.
وی افزود: به پیشنهاد همسرم که نیروی اورژانس ۱۱۵ است، وارد حوزه فوریتهای پزشکی شدم و از این انتخاب هیچگاه پشیمان نیستم؛ زیرا هر مأموریت، فرصتی برای کمک مؤثر به همنوعان است. در مأموریتها بیماران و حادثهدیدگان را همانند اعضای خانوادهام میدانم.
سنایی بیان کرد: همسرم سیدرسول حسینی، تکنسین اورژانس ۱۱۵ است که از سال ۱۳۸۶ تاکنون فعالیت دارد و در بخش سیسییو بیمارستان امام رضا(ع) نیز بهعنوان سرپرستار خدمت میکند.
این کارشناس اورژانس تأکید کرد: مشکلات شغلی در همه مشاغل وجود دارد اما هیچیک مانع کیفیت خدمترسانی به مردم نشده است. نیروی اورژانس، همانگونه که از نامش پیداست، باید همواره برای انجام کارهای فوری و اورژانسی آماده باشد.
وی خاطرنشان کرد: در طول سالها تجربههای مختلفی از جمله کار در تریاژ، آمبولانس و بیسیم داشتهام و تلاش کردهام در بحرانهایی همچون همهگیری کرونا و جنگ ۱۲ روزه حضوری مؤثر داشته باشم. در حمله رژیم صهیونیستی نیز همراه با دیگر نیروهای اورژانس ۱۱۵، هلالاحمر و آتشنشانی آماده خدمت رسانی بودم.
سنایی با اشاره به لزوم تابآوری در بحرانها گفت: در ایام جنگ ۱۲ روزه بر مدیریت استرس و دوری از اضطراب تأکید داشتیم و در سایر زمانها نیز کنترل هیجانات، خشم و احساسات اهمیت بالایی دارد.
وی ادامه داد: ارتباط مؤثر مردم با اورژانس ۱۱۵ در نجات جان بیماران و حادثهدیدگان بسیار حیاتی است و بهتر است آموزشهای لازم از دوران مدرسه آغاز شود. این آموزشها نباید فقط به مانورهای زلزله یا اطفای حریق که توسط آتشنشانی و هلالاحمر برگزار میشود محدود شود.
این کارشناس اورژانس همچنین از آمار بالای مزاحمتهای تلفنی انتقاد کرد و گفت: مأموریتهای کاذب سبب هدررفت زمان و تأخیر در خدمترسانی به بیماران واقعی میشود. اگر مزاحمان تلفنی بیماران را همانند اعضای خانواده خود تصور کنند، قطعاً چنین کاری انجام نخواهند داد.
وی تأکید کرد: تلفنهای امدادی مانند ۱۱۵ ارتباط مستقیم با جان مردم دارند و نباید بیمورد اشغال شوند. تماس با این شماره باید تنها در شرایط اورژانسی صورت گیرد و استفاده غیراورژانسی از آن اقدامی نادرست و خطرآفرین است.