مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

در مرکز پایش مراقبت های درمانی MCMC، در حال حاضر 12 نفر پزشک عمومی متشکل از مدیران بیمارستان ها و پزشکان معاونت درمان دانشگاه، 17 نفر کارشناس متشکل از سوپروایزرها و سرپرستان بیمارستان های دانشگاهی و کارشناسان معاونت درمان و 11 نفر کارشناس مامایی مجرب در حال فعالیت می باشند.

 

اهداف

  • تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش و انتقال بیمار (توزيع هدفمند بيماران بين بيمارستانهاي سطح شهرها و شهرستانها و مراکز ریفرال)
  • دریافت اطلاعات آنلاین تعداد تخت بخش های بیمارستانی  و تعداد تخت های خالی بخش های ویژه بطور خاص
  • پایش و رصد بخش های اورژانس بیمارستانی به منظور ارتقاء سطح کيفي و کمي خدمات درماني، شناسایی مشکلات و مداخله به­هنگام در خصوص موارد اشکال در گردش خدمات بخصوص در شرایط بحران و ازدحام اورژانس یا بیمارستان (با استفاده از دوربين هاي انتظامي بيمارستانها به صورت 24 ساعته)
  • دریافت دیتاها و تحلیل آماری به­منظور تصمیم­سازیهای کلان مدیریتی و ارائه راه حل برای بهبود شرایط موجود (از طریق سامانه های در اختیار مرکزپایش منجمله گزارش پایان  شیفت سوپروایزری در خصوص خرابی تجهیزات ، مشکلات پاراکلینیک ، اعزام ، بیماریهای واگیر و ...)
  • همکاری با ستاد حوادث غیر مترقبه ( اعلام آماده باش به بیمارستانهای نزدیک به محل حادثه ، جابجایی بیماران از بیمارستانهای نزدیک محل حادثه به سایر بیمارستانها ، جمع آوری مشخصات مصدومان و آمار مراجعین ، شرکت در توزیع و تریاژ بیماران و مصدومان)
  • مداخله و پیگیری مرکز پایش در خصوص مادران باردار و اطفال کمتر از 5 سال در معرض خطر ، که به بیمارستانها وارد شده اند، از  طریق  سامانه های مربوط در جهت کاهش مخاطرات و مرگ ومیر این گروه ( توسط کارشناسان مامایی)

 
 محدوده مورد استفاده:

کلیه بیمارستانها و مراکز بهداشتی درمانی و درمانگاه‏های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

ستاد هدایت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد از اوايل سال 1381 جهت انتقال بیماران بین مراکز درمانی به منظور بهبود ارائه خدمات درمانی و کاهش موارد مورتالیتی و موربیدیتی بیماران ، از طريق ارتباط با چهار خط تلفن و حضور فعال پزشكان  و كارشناسان  معاونت  درمان دانشگاه  و تحت نظر سرپرستان آنكال ستاد هدايت كه از مسئولين و مديران گروههای مختلف دانشگاه مي باشند ، به صورت شبانه روزي آغاز به فعالیت کرد.

در سال 1396 پیرو دستورالعمل های وزارتی و تاکید بر لزوم راه اندازی مرکز پایش مراقبت های درمانی در دانشگاه های علوم پزشکی و سپس راه اندازی سامانه ی پایش داده های مراقبت های درمانی، پس از تهیه زیرساخت های مورد نیاز و انجام هماهنگی های لازم، جلسات آموزشی و توجیهی، مرکز مذکور با عنوان MCMC در تاریخ 8/4/1396 در ساختمان جدید مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی مشهد راه اندازی گردید. پس از هماهنگی های لازم و ایجاد بستر اطلاعاتی و آموزشی در مراکز مختلف ، و طی نمودن دوره ی آزمایشی ، مرکز MCMC  دانشگاه علوم پزشکی مشهد بطور رسمی مورد بهره برداری عملی قرار گرفته و با دروه گذر از نظام سنتی به نظام جدید ، کار با سامانه ی مربوطه ، توسط مراکز درمانی قطب شمال شرق کشور الزامی گردید.

 

 

 

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 رسالت اداره عملیات :

با توجه به اهمیت و حساسیت بسیار بالای وظیفه مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی که حوزه اورژانس 115 بخش مهمی از آن به شمار می رود، واحد نظارت و ارزیابی عملکرد با هدف نظارت مستمر و پایش عملکرد کلیه واحد های عملیاتی و ستادی از لحظه بروز حادثه و درخواست کمک تا خاتمه ماموریت در حوادث و  بیماریها ایجاد شده ودر این مسیر بابررسی مداوم و پایش لحظه ای توسط ابزاری نظیر بازدید های حضوری و غیر حضوری از پایگاهها ، چک محسوس و نامحسوس ماموریتها در صحنه حادثه و طرح رضایت سنجی تلفنی از خدمات گیرندگان  و رصد ماموریتها ازطریق کلیه امکانات دردسترس  تلاش میکند اولا نقاط ضعف و قوت راشناسایی کرده و در ادامه  ضمن تقدیر و تشکر از موارد برگزیده به منظورافزایش انگیزه وارتقاءکیفیت با کمک سایر واحد ها بویژه آموزش نسبت به رفع نواقص احتمالی و نقاط ضعف اقدام نماید.

 بخشی از وظایف وماموریتهای واحد:

1-     تهیه و اجرا چک لیست بازدیدها  جهت ارزیابی عملکرد واحد ها و پایگاهها و پرسنل مختلف عملیاتی و ستادی

2-     چک مستمر محسوس و نامحسوس ماموریتها

3-     پیگیری و اقدام گزارشات نظارتی و ارزیابی لحظه ای ماموریتها توسط دوربین های مرکز کنترل ترافیک

4-     طرح رضایت سنجی تلفنی

5-     ارزیابی عملکرد و نحوه کارکرد پرسنل در طول خدمت

6-     رسیدگی به کلیه شکایات مردمی و سایر واحدهای دانشگاه و سایر سازمانهای دولتی، خصوصی و ...

7-     پاسخ به استعلامات مراجع قضایی ، انتظامی ، بیمه و ...

8-     بررسی موارد احیا موفق بیماران و انجام تقدیر و تشکر جهت افزایش سطح انگیزه­ی نیروها

9-     ارزیابی و نیاز سنجی و صدور دستورالعمل ههای کاری

10-  ایجاد هماهنگی و وحدت رویه بین گروهای عملیاتی و ستادی

11-  همکاری با سایر واحدهای زیر مجموعه دانشگاه مانند بازرسی ، حراست و گزینش به منظور افزایش کیفیت خدمات رسانی به مردم

12- آموزش تخصصی و غیر تخصصی پرسنل و افزایش مهارت های کاری 

13- توسعه آموزش همگانی در جامعه 

14- پیگیری سلامت کارکنان در ابعاد مختلف 

15- برگزاری کمیته های تخصصی بهبود کیفیت و اعتبار بخشی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال


شرح وظایف مسئولین روابط عمومی واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

1-    نظارت بر حسن اجرای آیین نامه اطلاع رسانی دانشگاه

2-   حضور فعال در جلسات شورای مدیران واحد مربوطه

3-    افکار سنجی از مشتریان داخلی و خارجی واحد مربوطه

4-    تحلیل محتوای کیفی و کمی از انتقادات و پیشنهادات مشتریان

5-    نظر سنجی ادواری از مشتریان داخلی و خارجی

6-    نیاز سنجی اطلاعاتی و تولید محتوای مورد نیاز مخاطبین واحد مربوطه

7-   تحلیل محتوا از انعکاس رسانه ها از اخبار واحد مربوطه

8-   بزرگداشت مناسبت های ملی ، مذهبی و سازمانی

9-   نظارت بر تبلیغات محیطی واحد مربوطه

10-  برگزاری نشست های خبری با نظارت واحد ارتباط رسانه ای روابط عمومی دانشگاه

11-  انجام مصاحبه های رسانه ای با هماهنگی واحد ارتباط رسانه ای در حوزه عملکردی، دستاوردی و افتخارات

12-  رصد روزانه رسانه ها اعم از شبکه های اجتماعی، سایتهای خبری،صداوسیما و روزنامه ها

13-  تدوین و تنظیم جوابیه و تکذیبیه و ارسال به روابط عمومی دانشگاه

14-  برپایی نمایشگاه دستاوردی از اقدامات و عملکرد واحد مربوطه

15-  تولید روزانه اخبار و ارسال به واحد خبر وبدای دانشگاه

16-  اطلاع رسانی خدمات به ذینفعان

17-  اطلاع رسانی فرآیندها به ذینفعان

18-  اطلاع رسانی عملکرد، دستاورد و افتخارات واحد مربوطه به مشتریان داخلی و خارجی

19-  مدیریت وب سایت واحد مربوطه و تولید محتوای متناسب

20-  تهیه و انتشار ماهانه گزارش عملکرد واحد مربوطه از طریق فضای سایبر

21-  پوشش رویدادهای مهم واحد مربوطه در قالب خبر عکس خبری و فیلم مستند و ارسال به روابط عمومی دانشگاه

22-  تکریم خبرنگاران رسانه های گروهی و همکاری لازم پس از هماهنگی با واحد ارتباط رسانه ای

23-  انجام تشریفات مقامات استانی و کشوری بر اساس پروتکل در بازدید از واحد مربوطه

24-  نظارت بر انتشارات در سطح واحد مربوطه


امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال

 

شرح وظایف اداره امور پایگاهها واحدهای تابعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

  1. اشراف کامل بر شرح وظائف مسئول پایگاه مندرج در بند شماره 2‏-3‏-2 و رعایت آن به عنوان مسئول بالاتر
  2. پوشیدن لباس فرم مصوب اورژانس به همراه نصب نشانها و آرمهای مربوطه و نظارت بر نحوه پوشش و آراستگی کارکنان تحت امر .
  3. حضور فعال و مستمر در ساعات موظفی، ارتباط و تعامل صحیح با همکاران، سایر واحدها و سازمانهای همکار و پشتیبان .
  4. در اختیار داشتن آمار به روز در خصوص تعدادپایگاه (با تفکیک شهری، جادهای، هوایی) و..تعداد نیروی انسانی (با تفکیک نوع رابطه)               تعداد لجستیک(با تفکیک نوع آمبولانس، فعال، پشتیبان و 7‏-10)
  5. در اختیار داشتن گزارش صبحگاهی عملیات(با تفکیک تعداد کد فعال و 7‏-10 روز جاری، تعداد مأموریت روز گذشته و جزئیات آن، استقرارها و مناسبات خاص، گزارش مدیر جانشین روز گذشته)
  6. تلاش برای حفظ تعداد کدهای فعال و پیشگیری از توقف ارائه خدمات به دلایل: نیروی انسانی، آمبولانس، تجهیزات پزشکی و ارتباطات .
  7. ‏-نظارت بر عملکرد مسئولین پایگاهها در انجام امور محوله و برگزاری جلسات دورهای .
  8. اخذ برنامه شیفت بندی ماهانه پایگاههای تحت اختیار و نظارت بر چینش صحیح نیروها .
  9. پیشنهاد تعیین مسئول پایگاه بر اساس ارزیابی سوابق کارکنان
  10. اطلاع رسانی و ابلاغ دستورالعملهای صادره از طرف سازمان‏/دانشگاه
  11. بازدید مستمر از پایگاههای تحت اختیار و بررسی عملکرد و نیازمندیهای کارکنان عملیاتی
  12.  پیگیری در راه اندازی پایگاههای مصوب و تلاش برای جذب کمکهای خیرین با هماهنگی ستاد
  13. انجام کشیکهای ابلاغی مرکز در قالب مدیر جانشین و رعایت دقیق وظایف مربوطه
  14. همکاری و برقراری تعامل برون سازمانی در قالب مقررات و رسالت سازمان
  15. جمع آوری و احصاء نیازمندیهای پایگاهها، اعم از دارو، تجهیزات، لوازم مصرفی و رفاهی به صورت دورهای و تنظیم لیست درخواستی، ارسال به ستاد، دریافت و توزیع در پایگاهها
  16. پیگیری رفع مشکلات پایگاههای در حال احداث
  17. نظارت بر اطلاع رسانی مطلوب در خصوص دستورالعملها و حضور کارکنان در برنامه های اداره آموزش
  18. نظارت بر شاخصهای کیفیت در عملیات و برخورد با هرگونه کوتاهی و تخلفات احتمالی در این زمینه
  19. معرفی کارکنان نمونه مطابق شاخصهای واحد کنترل کیفیت و تشویق افراد پرتلاش
  20. نظارت بر تعداد مأموریتهای انجام شده توسط آمبولانسها در خارج از محدوده عملیاتی با ذکر علت
  21. همکاری لازم با واحدهای نظارتی و پیگیری ارائه پاسخ به شکایات واصله
  22. پیگیری جهت انجام تعمیرات و بازسازی آمبولانسهای تصادفی و معیوب مطابق آمار روزانه
  23. نظارت بر فرآیند تعمیر و نگهداری آمبولانسها و تجهیزات پزشکی
  24. نظارت بر عملکرد مطلوب زیرساخت رادیویی و اتوماسیون عملیاتی حوزه تحت اختیار
  25. پیگیری امور بیمه ای خودروها (ثالث و بدنه) در زمان مقرر